Недеља посвећена толеранцији у „Десанки“
Поводом прославе међународног Дана толеранције, у нашој школи одржана је тематска настава од 13. до 17. новембра 2017. године посвећена овој теми.
Појам толеранције изучавали су сви ученици школе у оквиру свих школских предмета, као и на ваннаставним активностима.
Српски језик | Биљана Кнежевић |
---|
У одељењима 5/3, 6/3, 8/1 и 8/3 у петак 17. новембра 2017. обрађен је роман немачке ауторке Елизабет Целер „Треснућу вас! Бранила се Ема“ у издању Креативног центра. Роман обрађује тему насиља у основној школи, формирање група, психологију насилника и жртве, понашање одраслих из дечје перспективе. У оквиру романа нуде се и модели решавања проблема. Овај роман није на списку лектире, зато га је наставница скенирала и у облику пдф документа и-мејлом послала оним родитељима/ученицима који су били заинтересовани за читање. Није било обавезно прочитати роман, то су учинили само они који су желели.
Ученици су приликом припреме за час добили списак од шест тема које су могли обрадити у вези са романом. Самостално су бирали тему за коју су заинтересовани и сами оформили групу у којој ће радити.
Понуђене теме: представљање Еме и њене групе; представљање Еве и њене групе; представљање модела насилника; представљање модела жртве; драматицазија сцена насиља са тумачењем одабраног одломка; представљање ликова одраслих (разредна, родитељи) и дефинисање кључног проблема са дискусијом. Ученици су добили задатак да ситуације из романа упореде са својим искуством из свакодневног окружења.
Ученици који нису прочитали роман добили су одштампани листић читалачке вештине „Треснућу вас“ из књиге „Разумем шта читам 7“ за домаћи задатак, а на самом часу могли су да учествују у раду дискутујући о својим искуствима и изнетим ставовима.
Ученици петог и шестог разреда показали су велико интересовање за анализу јунака романа и драматизацију сцена, док су ученици осмог разреда развили дискусију о овој теми.
Српски језик | Јасна Стевановић Рикерт |
---|
У одељењу 6/2 ученици су се овом темом бавили у оквиру групног рада. Циљ часа био је разумевање појма толеранција и оснаживање позитивних реакција на могуће сукобе.
У уводном делу часа ученици су подељени у групе, добили материјал – текст, као и објашњење шта су њихови задаци.
У главном делу часа у ченици су проучавали задату ситуацију, а затим одељењу саопштавали закључке.
У завршном делу часа изнели су своје мишљење о току часа и постигнутим циљевима. Закључак је да о овој теми треба говорити што чешће.
Ситуације о којима су ученици дискутовали:
- Ученик је трчао у дворишту и случајно је гурнуо другог ученика који је испустио ужину.
- Једна девојчица је пришла ученицима из другог одељења јер је сазнала да су ученици из тог одељења говорили нешто ружно о њој и сликали је мобилним телефоном.
- Један ученик муца кад има трему или кад одговара, други ученици га исмејавају.
- На часу физичког, током спортских активности, друг је повредио друга.
Руски језик | Слободанка Марковић |
---|
У Недељи толеранције у свим одељењима петог и седмог, као и у одељењима 8/2, 8/3 и 8/4 одржани су часови руског језика посвећени овој теми.
Са ученицима је разговарано о томе шта је толеранција, које су то именице које спадају кључне речи за схватање толеранције (поштовање, прихватање, доброта, разумевање, љубав, пријатељство....), као и кључни глаголи (поштовати, разумети, прихватати, дружити се, помагати...) – ученици су давали варијанте на српском и руском језику. Приказана је презентација на руском језику на тему Дана толеранције, а ученици су добили информације о Декларацији толеранције из 1995. године и проглашењу Дана толеранције 1996. године, као и препорукама за обележавање овога дана. У својим школским свескама направили су амблем Дана толеранције и написали кључне речи.
Део часа ученици су гледали два кратка цртана филма на тему толеранције из тематске целине „Свет без насиља“ из поучне серије руских цртаних филмова „Смешарики“.
Час је настављен тако што су ученици једно другоме (свако свом пару из клупе) говорили комплименте – неку лепу особину личности, гледајући у очи друга/другарицу, У овој активности ученици 5/2 и 5/4 били су најкреативнији и најозбиљније су схватили задатак. На крају часа одржан је квиз знања на тему Дана толеранције.
Неки су ученици пожелели да ураде плакат или пано посвећен Дану толеранције.
Математика | Анђела Милетић |
---|
У оквиру Недеље толеранције на часовима математике у одељењима 7/1, 7/3, 8/3 и 8/4 нашли су се и елементи на тему Толеранција.
Ученици су у уводном делу часа имали прилике дискутују на ту тему. Говорили су о томе када су се и у којим ситуацијама са њом сусрели, шта за њих представља толеранција и да ли су и када они толерантни.
Након тога ученици су решавали асоцијацију која повезује одређену математичку јединицу и појмове на тему Толеранција. Били су подељени у групе, решавали су задатке и погађали поља у асоцијацији. Свако од поља носило је одређени задатак у складу са наставном јединицом и разредом.
У седмом разреду то су били задаци на тему степеновања, а у осмом разреду на тему линеарних неједачина. Ученици су у групама решавали задатке и након отворених појединачних поља, погађали појмове задате у колонама.
Овакав начин рада и реализација часа већини се допала и укључила и оне који се слабије сналазе, а који су се сада ангажовали највише у погађању појмова у асоцијацији.
Географија | Снежана Трнавац |
---|
На часу географије ученици су дискутовали о толеранцији међу људима различитих националности и религија.
Једна ученица је описала своје дружење са девојчицом из Саудијске Арабије која са породицом сада живи у Београду и похађа једну основну школу. Поједини ученици су износили свој став да према особама друге вере и националности морамо бити толерантни и поштовати различитости, јер нико не може да бира припадност нацији. Остале ученике је интересовало како се она одева, коју музику слуша, да ли присуствује рођенданима и другим дружењима, на шта је одговор био да се она не разликује од наших ученика по одевању и понашању, јер се временом уклопила у наше друштво и наш начин живота.
Неки ученици су навели пример постојања Арапске школе у Београду, коју похађају ученици арапске националности. Овим ученицима је омогућено да се школују на свом матерњем језику и да негују своју културу и обичаје. То нам казује да је наше друштво толерантно према припадницима различитих вера и националности.
Географија | Тања Парезановић |
---|
У оквиру наставе географије 16. новембра 2017. године обележен је међународни Дан толеранције у одељењеима 7/2, 7/4, 8/1 и 8/3.
Ученици свих одељења имали су задатак да одговоре на унапред припремљена питања, са молбом да покушају да буду искрени према себи (шта их чини срећним, да издвоје једну карактерну особину по којој се разликују од вршњака, да ли се нечега плаше, ако је одговор позитиван, да наведу од чега).
Затим је уследило приказивање документарног филма назива „Летећа Ана" који говори о животу инклузивне девојчице, њеном статусу у друштву, прихватању, одрастању... На почетку пројекције ученици су замољени да испруже руке и да покушају да их не померају током пројекције без давања објашњења.
По завршетку филма већина ученика није успело да не помери руке, па смо на тај начин пластично објаснили колико је тешко деци са посебним потребама да се контролишу. Заједно смо анализирали радњу филма и извели закључке да не треба прилазити ученицима са предрасудама, да смо у суштини сви различити и да међусобно те разлике морамо поштовати.
Грађанско васпитање | Тања Парезановић |
---|
Уоквиру наставе грађанског васпитања, парна смена је након дискусије о схватању овог појма израдила пано на тему „Толеранција“.
ПП служба и одељење 3/2 | Психолог Бранка Јосиповић Митровић Учитељ Милана Ђурић |
---|
Радионицу „Шта је толеранција“ одржала је психолог Школе 14. новембра 2017. у одељењу 3/2. Поред ученика и њихове учитељице, учествовало је и десет родитеља.
Радионица је пружила одговор на питање шта је толеранција.
Ученици су после одгледаног кратког филма (Birds on a wire, Pixar short) имали задатак да дефинишу толеранцију уз помоћ водитеља-психолога. Након тога су у групама, заједно са родитељима, добили задатак да се сете примера сопственог толерантног понашања и када су такво понашање уочили код својих родитеља и учитељице. Након тога је следило представљање групних радова и дискусија о примерима толерантног понашања.
На питање зашто је важно бити толерантан, ученици су рекли: “Толеранција нас учи да не будемо себични”. “Када би сви били толерантнији, не било сукоба.”
На крају часа ученици су заједно са родитељима, урадили пано са својим отисцима шака како би показали како смо сви у ствари различити али да се ипак слажемо и сарађујемо.
Хемија | Душанка Јочић |
---|
У оквиру тематске недеље „Толеранција“ 16. новембра 2017. ученици 72 и 74 су обележили овај међународни дан.
Они су, решавајући хемијску укрштеницу, морали да примене знање о познавању хемијских симбола, исправним попуњавањем дођу до коначног решења које је подразумевало појам везан за толеранцију (уздржаност и ненасилност) и на тај начин повежу знање из хемије са овим, толико неопходним особинама.
Ученици су радили у групама, а затим је свака група имала свог представника који је презентовао догађај који се односио на појам који су добили као решење у укрштеници. Углавном су то били догађаји у којима су неки од њих били активни учесници или посматрачи, а из свакодневног живота.
Заједно смо извели закључке , колико је важно и неопходно да поседујемо толерантност и да је применимо у свакој животној ситуацији.
Ученица Костић Ивона из одељења 72 је на стаклима наочара, које је сама нацртала, написала како она „види“ толеранцију.
Одељење 4/1 | Марија Милинковић |
---|
Поводом недеље Толеранције 14.11.2017. на часу одељенског старешине ученицима су погледали видео-пројекцију на тему „Шта је толеранција“. На првом снимку ученици су могли да чују одговоре предшколаца из једног вртића на ово питање, а затим су читали примере старијих ђака из средњих школа на тему толеранција.
Након одгледаних клипова дискутовали су на ову тему и убрзо и сами давали одговоре на питање шта за њих значи „бити толерантан“. Наводили су примере када су они били толерантни.
Енглески језик | Светлана Милентијевић |
---|
У току треће недеље новембра у нашој школи је одржана интердисциплинарна настава на тему толеранције где су наставници дали свој допринос едуковању свих ученика о овој важној теми.
Ученици другог разреда у парној смени имали су на часу енглеског језика прилику да науче понешто о толеранцији и светском дану прослављања толеранције 16. новембру.
Разговарали смо о конкретним ситуацијама у којима су они били толерантни према некоме или је неко био толерантан према њима. Након разговора о овој теми и ученичких излагања, ученици су илустровали или у неколико реченица написали своје лично искуство везано за појам толеранције.
У седмом разреду, у оквиру часа енглеског језика ученици су путем Пликерс апликације урадили анкету на енглеском језику која испитује њихове ставове и понашање везане за толеранцију у школском окружењу. Ученици су били веома заинтересовани за резултате анкете и имали су јасне ставове и одлучне одговоре на постављена питања.
У оквиру часа одељењског старешине, ученици 7/2 су представили своја истраживања или виђења толеранције на себи својствене начине: Ивона Костић и Теодора Петровић су илустровале симболички толеранцију односно нетолеранцију, Анђела Крстић и Теодора Станисављевић урадиле су интервју са децом која похађају предшколски програм у нашој школи, као и са ученицима првог и другог разреда који иду у боравак. Такође, ученице Милица Максимовић, Сара Несторовић и Ивана Петровић интервјуисале су ученике наше школе и бележиле њихове одговоре.
Ученик Лука Милутиновић пустио је занимљив кратак филм на енглеском језику о прихватању различитости.
Закључак свих седмака је био да нам је свима потребно више толеранције, да нетолеранција расте са годинама ученика и да је потребно и могуће унапредити наше виђење и праксу толеранције.
Сви ученици су могли да се на личном нивоу повежу са овом темом што само потврђује њен значај за сваког од нас.
Повратак на почетну страну |