Учитељ вашег детета мора бити обавештен ако Ваше дете има било какве здравствене проблеме који се могу манифестовати током наставе или утицати на његов рад у школи. Ако дете има, рецимо, астму, алергију на неку храну или хронично стање попут дијабетеса, то мора бити прва тема дневног реда на састанку у четири ока између Вас и учитеља. Ипак ће он бити тај који с Вашим дететом проводи неколико сати дневно и, ако се у току наставе било шта непредвиђено догоди, у интересу детета је да учитељ има информације које ће му помоћи да брзо и правилно реагује.
Ништа мање важно је информисати учитеља уколико дете има било какав застој у развоју или ако узима терапију која може утицати на његово понашање или концентрацију. У супротном, можете доћи у ситуацију да непримерено понашање Вашег детета учитељ протумачи као несташлук, уместо као последицу терапије.
Ово је можда тема о којој се најтеже разговара чак и са најближима, а будите сигурни да ни учитељу неће бити једноставно. Било која ситуација која подразумева велику промену или стрес има огроман утицај на дете – неслагање у кући, развод или чак рођење још једног детета на Вашег малишана утичу далеко снажније него што то можете да приметите и у великој мери могу променити његово понашање и расположење. Овде мислимо и на тешке теме, као што су финансијски проблеми или проблеми са здрављам или алкохолом, које неко у породици можда има. Иако је веома тешко о томе говорити, увек имајте на уму да то чините за своје дете. Ако је учитељ упознат са ситуацијом, може томе приступити на прави начин и предупредити евентуални проблем у школи. Чак и ако се ништа битно не дешава, а примећујете промене у понашању свог детета, напомените то учитељу.
Можда вам се чини да, пошто нисте дипломирали педагогију, не знате ништа о начину на који ваше дете најбоље учи, али свакако сте Ви као родитељ особа која му је најближа и која га најбоље познаје.
Да ли ваше дете брже усваја знање када учи из текста или из слика? Да ли је потребно да му покажете како се нешто ради или је довољно да му објасните да би сам то савладао? Да ли боље функционише када добија смернице или радије сам долази до решења? Одговори на ова питања обезбедиће учитељу добру основу за рад.
Многи људи поистовећују темперамент са личношћу, али ово су различите ствари. Темперамент Вашег детета чине урођене особине и карактеристике које је оно испољавало од најранијег детињства, практично од самог рођења и које су се увек исто испољавале у различитим ситуацијама. На пример, колико је ваше дете активно, колико се лако прилагођава новим ситуацијама, какво му је генерално расположење.
Битно је да знате да је већини деце тешко да се прилагоди новим ситуацијама и треба им неко време да би се навикли на нове услове, нова места и људе, а та промена за њих је често и узнемирујућа. Мање је оне деце која се брзо и лако уклапају у свако окружење, а приступ и једној и другој групи мора бити посебан.
На личност вашег детета темперамент има велики утицај, али за учитеља важније је то како темперамент детета утиче на понашање и реаговање у одређеним ситуацијама. Примера ради, ваше дете може имати “тежак” темперамент а истовремено бити веома екстровертно. Па тако, упркос његовој склоности ка негативности и нефлексибилности, ако се креира добра, одговарајућа атмосфера, ваше дете може се показати као веома дружељубиво и комуникативно.
Са учитељем би требало да поразговарате не само о позитивним странама личности вашег детета, него и о оним негативним. За родитеља је понекад тешко да призна да његово дете има неку негативну особину, некад то и не жели да види, али објективност и отвореност могу вам бити само од користи. Ако ваше дете уме да реагује експлозивно и не поштује ауторитет довољно, или ако га одређене теме и ситуације посебно узнемирују, учитељ то мора знати како би вашем детету приступио на прави начин.
Аутор Маја Добросављевић, психолог школе