|
Домаћи и школски задаци |
|
- Индивидуализовани, одмерени, не захтевају више од једног сата за рад.
- Kратке, јасне прецизне инструкције (мали кораци).
- Честе повратне информације и додатна упутства.
- Чешћи, са више помоћи.
- Обезбеди време и место да се заврши домаћи или школски задатак.
- Ако је неопходно, смањи очекивања од домаћег задатка.
- Обезбеди помоћ другова (враћање на задатак и подсећање).
|
|
Kомуникација са дететом |
|
- Буди стрпљив.
- Буди конкретан - избегавај нејасне и неодређене речи и реченице као што су: касније, можда, зашто си то урадио?
- Избегавај фразе, двострука значења (двосмисленост) и сарказам.
- Рашчлани захтев на мање кораке (ако је то неопходно за разумевање).
- Гледај и слушај пажљиво и уважавај одговоре.
- Одговори позитивно на покушај детета (потврди, охрабри...)
- Охрабруј питања и дечији избор увек када је могуће.
- Унапређуј комуникацију са дететом.
- Kористи гестове, моделовање и показивање са изговореним речима.
- Посебно привуци пажњу визуелно, вербално или физички.
|
|
Окружење и дневни распоред (рутина) |
|
- Обезбеди познато и сигурно окружење.
- Обезбеди лични простор у учионици, ресурсној соби или у некој другој соби за релаксацију.
- Смањи све што може да омета чула и непотребно скреће пажњу (бука, непријатни мириси, светло).
- Понуди чврсту дневну структуру (рутину).
- Избегавај изненађења. Пажљиво припреми прелазак из једне у другу посебну активност, промену распореда или било коју другу промену.
- Сведи промене на минимум.
- Разговарај током стресне ситуације са дететом или изведи дете из стресне ситуације.
|
|
Процена и правила приликом постављања задатка |
|
- Прилагоди тежину задатка.
- Прилагоди облик питања.
- Нагласи текст (посветли/потамни да буде уочљивији).
- Скрати.
- Понуди алтернативну активност.
- Буди доследан у очекивањима.
- Извежбај формат питања пре тестирања - кроз пробе (вежбе).
- Обезбеди довољно времена.
|
|
Представљање садржаја учења |
|
- Представи садржаје што очигледније: покажи, напиши, демонстрирај, користи фотографије, слике, дијаграме, објекте из окружења, календаре, мапе, карте, аудио и видео материјале...
- Рашчлани упутство за рад на мале кораке.
- Обезбеди могућност понављања и вежбања.
- Kористи могућности вршњачког поучавања.
- Примени учење у реалним ситуацијама.
|
|
Социјална подршка |
|
- Заштити дете од застрашивања и задиркивања.
- Развијај другарски систем, пријатељске односе на сваком часу.
- Планирај ситуације сарадње (подели улоге за групни рад) како би сви могли да учествују и ситуације у којима ће дете показати шта може и уме да уради.
- Вежбај специфичне вештине током природних активности са вршњацима.
- Структуирај активности са дефинисаним улогама.
- Усмери се на социјални процес (дешавања у групи) радије него на исход или производ.
- Посебно поучавај, пробај, тренирај, вежбај и мењај социјалне вештине у природном окружењу: преговарање, одбијање, одговарање, укључивање, стрпљење, захваљивање, давање комплимената, прихватање другачијег мишљења, прихватање туђег успеха, надокнада штете, дружење, преузимање вођства, способност да се следи туђа идеја, толерисање монотоније...
- Помози деци да пронађу заједнички интерес.
- Учитељ или наставник одлучује ко ће решавати проблем или водити процес решавања проблема.
- Kонцентриши се на промену неприхватљивог понашања и игнориши га.
|
|
Улога учитеља у инклузивној групи |
|
- прихвата различитости;
- посматра дете, а не његову ометеност или посебну образовну потребу;
- верује да су сличности међу децом много важније него њихове индивидуалне разлике;
- користи методе које су прилагођене индивидуалним потребама детета;
- прибегава изменама које су једноставне и јефтине;
- настоји да усклади права детета са сметњама у развоју са интересима, циљевима и могућностима њихових родитеља или старатеља;
- осигурава одговарајуће место у просторији за дете са сметњама у развоју и ствара услове да га сва деца чују и виде;
- одржава мирну и сврховиту атмосферу у којој ни деца ни васпитачи нису изложени превеликом стресу;
- обезбеђује да деца са сметњама буду саставни део групе;
- креира атмосферу прихватања у којој сва деца нуде и добијају помоћ;
- не пореди децу;
- флексибилан је;
- не прати ригидно наставни план и програм и пажљиво одговара на процес учења у својој групи;
- нуди додатну помоћ, онда када је потребна појединцу или малој групи, али је ова додатна помоћ ограничена и ненаметљива и повлачи се чим процени да више није потребна;
- налази креативне начине да укључи сву децу у све активности;
- користи бројна јефтина визуелна помагала као и други материјал прилагођен потребама деце;
- проналази различите начине да процени и забележи напредак детета.
Учитељ у инклузивном окружењу креира индивидуални образовни план заједно са другим члановима тима и
- пружа помоћ другоме;
- консултује се и преговара;
- постиже сагласност;
- мења улоге;
- учествује у заједничком раду.
|
|
Управљање понашањем |
|
- Индивидуални договор/уговор са одељењем.
- Kористи визуелни сигнал, знак за почетак или крај.
- Угради (инкорпорирај) жеље и интересовања у дневни план.
- Охрабруј дечје изборе.
- Поштуј њихове добре одлуке.
- Анализирај узроке понашања из дечије перспективе.
- Избегавај притиске типа „ буди добар“ или друга апстрактна очекивања.
- Избегавај понижавајуће мере које слабе самопоштовање, доводе до анксиозности и нису разумљиве (нпр. „Видећеш шта ће ти се десити, наставиш ли тако...“)
- Избегавај дисциплинске мере за „непристојно“ понашање: избегавање контакта очима, причање самом себи, одузимање времена, понављање речи или фраза, неодустајање од својих интереса, незаинтересованост.
|